سر لوحه کمال
نويسندگان
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان سر لوحه کمال و آدرس p.quran.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





یونانیان در زمانهای گذشته مشاهده می کردند که زمین جسمی بزرگ است و آسمان شب هر روز با آسمان شب هر روز دیگر تفاوت داشت به همین دلیل اولین نظریاتی که در مورد کره زمین ارائه شد بر این اساس بود که زمین در مرکز عالم قرار دارد و ثابت و بی تفاوت در جای خود است.بر طبق نظریه بطلمیوس  زمین مرکز عالم است و سیارات با شعاعی که فاصله آن سیاره به دور زمین بود به دور زمین می چرخیدند.این نظریه 1700 سال بعد توسط کوپرنیک نقض شد.کوپرنیک تقریبا 40 سال از وقت خود را برای مطالعه زمین شناسی صرف کرد و نظریات کوپرنیک در سال 1543 بعد از مرگش منتشر شدند زیرا کوپرنیک در زمان حیاتش از ترس کلیسا که به شدت به نظریه زمین مرکزی معتقد بود از ارائه مطالب خود خوداری کرد.

بعد از مرگ کوپرنیک گالیله نظریات خود را در باره حرکت زمین و خورشید و مسطح نبودن زمین با کوپرنیک بسط داد و منتشر کرد اما توسط کلیسا به محاکمه و تفتیش عقاید کشیده شد و برای حفظ جان خود مجبور شد نوشته هایش را پس بگیرد.

نظریه زمین مرکزی بیشتر به حول ثابت بوددن زمین و حرکت نکردن آن استوار بود

در آیات متعددی از قرآن به حرکت زمین اشاره شده است:

مثلا در آیه 88 سوره نمل به کوهها اشاره شده است که دقیقا به حرکت زمین دلالت می کند:

کوها را بینی و گمان میکنی ساکن هستند حال آنکه مانند ابرها حرکت دارند

علاوه بر این درسوره طه آیه 53 نوشته شده است که

آن خدایی که زمین را برای شما مانند گهواره قرار داد

همانطور که می دانید گهواره در جای خود ثابت نیست و مانند زمین حرکت چرخشی دارد که دقیقا به زمین اشراه دارد.

همچنین در بیشتر تمدن های قدیم معتقد بودند که زمین مسطح است و به شکل کروی نیست متاسفانه این عقیده علاوه بر کلیسا در بین عده ای از مسلمانان نیز رواج داشته و بر طبق این نظریه زمین به شکل مسطح بوده و تمام اجرام آسمانی بالای سر ما قرار دارند در این مورد نیز قرآن در آیه 41 سوره فاطر اشاره می کند:

همانا خدا آسمانها و زمین را نگاه می‌دارد تا نیفتند و اگر بیفتند بعد از او هیچ کس آنها را نگاه نمی دارد

این آیه مساله مسطح بودن زمین را نفی می کند زیرا جسمی که مسطح باشد نمی تواند در آسمان معلق باشد.


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ چهار شنبه 23 شهريور 1391برچسب:, ] [ 9:20 ] [ نفیسه روشنفکر ]

 

آغـاز هـسـتـی


 

« و فضا را، ما آنرا با نیروی ویژه بنا کردیم، واین ما هستیم که پیوسته آنرا گسترش می دهیم»!

«سماء»: چیزیکه در بالا قرار دارد (بالای سر قرار دارد)، و به بالای هر چیزی سماءِ آن گفته می شود (و به پائین آن زمین آن).

 ابتدا به درخت که بالای سر قرار دارد سماء گفته شده و بعد به گیاه تعمیم داده شده، و شاید به خاطر اینکه گیاه بالای زمین قرار دارد به آن سماء گفته شده است. سماء در برابر ارض (زمین) مؤنث است و مذکر هم بکار میرود. سماء هم مفرد و هم جمع هر دو می آید و جمع آن سماوات است. سمائی که بمعنی باران است مذکر میآید.

سماء در آیه بمعنی فضاء آمده است و می تواند مجاز باشد، که  بمعنی "محتوای فضا" خواهد بود و میتواند بمعنی خود فضا باشد، که در این صورت به این معنی خواهد بود که گسترش فضا و گسترش محتوای آن با هم هستند و فضا بدون محتوای آن وجود ندارد.

نکات آیه:

ـــ فضا پیوسته در گسترش است:


وقتی منبع نور به طیف نور نزدیک می شود امواج نور آن بهم فشرده می شوند و خطوط سیاه در طیف به طـرف رنگ آبـی جابجا می شود. و وقتی منبع نور از طیف نور دور می شود خطوط سیاه در طیف به طرف رنگ قـرمز جابجا می شوند.

وقتی انسان از طـیـف نور سـتارگان کهـکشانها تصویر می گیرد و آنها را با هم مـقایسه می کند، می بیند که خطوط طیفی آنها در نظام تجزیه طیفی در جائیکه می بایست باشند نیستند، بـلـکـه بـه سمت خط قـرمـز طیف جابجا شده اند. معنی این جابجائی این است که ستارگان پیوسته از ما دور می شوند و این به این معنی است که کهکشانها پیوسته از ما دور می شوند. و این به این معنی می شود که فـضا (یعنی جهان) پـیوسته در حال گسترش است. یعنیهمان چیزی که آیه گفته است.

ـــ فضا با نیروی ویژه بنا شده است:

"پیوسته در گسترش بودن هستی" به این معنی است که هر چه رو به عقب برمی گردیم نتیجه این می شـود کـه کـهکـشانها به هم نزدیک و نزدیک تر میشوند. تا اینکه بالاخره هـمه جرم و انرژی موجود در جهان در یک نقطه به هم می رسند. و نتیجه این می شود که همه جرم و انرژی موجود در هستی در ابتدا در یک نقطه مـتمـرکز بوده و ضمن یک انـفجار به هر سو پخش و پراکنده شده و جهان کـنونی مـا شکـل گـرفـته است. زمان آن انفجار حدوداً 18 میلیارد سال پیش تخمین زده می شود.

پس از پخش و پراکنده شدن جرم و انرژی اولـیه با نیرو (یا بعبارتی با انفجار)، هـر یک از سـیارات و خورشـیـدهـا نـیـز بنوبه خود با نیرو متولد می شوند. به این شکل که ابتدا نیروی جـاذبـه آغـاز به جـذب مـواد و عـناصر بدور خود می کند و رفـته رفـته سیاره یا خورشید بزرگ و بزرگ تر می شود و شکـل می گیرد.

 

 


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
ادامه مطلب
[ چهار شنبه 23 اسفند 1391برچسب:, ] [ 4:17 ] [ نفیسه روشنفکر ]

 

نسیم کوی جـــانــــــــــان است قرآن                   شمیم عطر رحمان است قرآن

بود روشنـــــــگر راه ســـــــــــــــعادت                  چو خورشید فروزان است قرآن

به گلزارش ، خـــــزان راهــــی نـــدارد                  بهاران در بهاران است قرآن

صفای بوســـتـان آســــــــــمانـی است                شکوه باغ رضوان است قرآن

رهـــــــــاند آدمــــــی را ،از جهـــــــــالت               فروغ علم و ایمان است قرآن

طـــــــراوت بخــــش روح مؤمنیــن است                به جسم عارفان ، جان است قرآن

به صدق و راستـــــی همتـــــــــــا ندارد                رفیق نیک پیمان است قرآن

نهان در سیــــــنه او ، سٌر عشـق است               کلید گنج عرفان است قرآن

بود معــــجز ، رســـول هاشــــــــــمی را                که در شأنش ثناخوان است قرآن

طبـــــیب درد های بـــــــی دوا اوســـــت               به جان خسته درمان است قرآن

تسـلی بخش دلــــــهای غمین است                 چراغ شام حرمان است قرآن

خلــــــــل کـــــــی ره برد بر ساحت او ؟                بنائی سخت بنیان است قرآن

در آن سامان که سامان نیست کس را                 پناه هر مسلمان است قرآن

 


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ چهار شنبه 23 اسفند 1391برچسب:, ] [ 5:6 ] [ نفیسه روشنفکر ]

 

                                  ((وَالنَّجم اِذا هَو ی))
 
قسم به ستاره چون فرود آید
 
 
مفسران برای نجم چند معنی بیان کرده اند.
یک به معنای خود قرآن است؛ چون قرآن نیز برای مردم زمین نازل شد.
 که ما آن را در شبی پربرکت نازل کردیم[11]
دوم به معنای ثریا ( خوشه ی پروینM45 ) است.
سوم به معنای تمام ستارگان است. هنگامی که ستارگان آسمان فرو می ریزند[12].
چهارم به معنای رجوم است که آنها همان ستارگانی هستند که شیاطین را رجم کرده و می رانند.
 حضرت امام صادق(ع) می فرمایند: «مراد پنجم پیامبر اکرم (ص) است که شب معراج از ملکوت آسمانها فرود آمد.
در بعضی از برداشتها حتی از آن به خلافت و امامت امیرالمومنین علی (ع) نیز تفسیر شده است.

موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ چهار شنبه 23 اسفند 1391برچسب:, ] [ 8:51 ] [ نفیسه روشنفکر ]

قُلْ سِیرُوا فِی الْأَرْضِ فَانظُرُوا کَیْفَ بَدَأَ الْخَلْقَ ثُمَّ اللَّهُ یُنشِئُ النَّشْأَةَ الْآخِرَةَ إِنَّ اللَّهَ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ (بگو در زمین بگردید و بنگرید خداوند چگونه آفرینش را آغاز کرده است، سپس خداوند به همین گونه، جهان را ایجاد می کند خداوند یقیناً بر هر چیز تواناست)   /عنکبوت20


 


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ چهار شنبه 23 اسفند 1391برچسب:, ] [ 8:48 ] [ نفیسه روشنفکر ]

«وَالقَمَر قَدَّرْناهُ مَنَازِلَ حَتَّی عادَ کَالعُرجُونِ القَدِیم))

 


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
ادامه مطلب

[ چهار شنبه 23 اسفند 1391برچسب:, ] [ 8:47 ] [ نفیسه روشنفکر ]

 

در زمانهای قدیم حداقل در شبه جزیره عرب هیچ اطلاعاتی از علم نجوم در دست نبود. و اعراب جاهلیت در باره ی خورشید و ماه و کره زمین و فضا هیچ اطلاعاتی نداشتند و علم نجوم بصورت سطحی در اختیار برخی از دانشمندان رومی و ایرانی بود و اعراب فقط خورشید را می دیدند که روزها می درخشد و ماه را می دیدند که در شبها می درخشد و در باره ی منشأ  آن هیچ اطلاعاتی نداشتند که چرا خورشید می درخشد و چرا ماه می درخشد.

در زمانی که اعراب ماه را شیء درخشانی می پنداشتند و از تاریکی آن هیچ اطلاعی نداشتند قرآن کریم در دو آیه به خوبی مساله انعکاس نور خورشید توسط ماه را تشریح کرد.

هُوَ الَّذِی جَعَلَ الشَّمْسَ ضِیَاء و َالْقَمَرَ نُورًا وَ قَدَّرَهُ مَنَازِلَ لِتَعْلَمُواْ عَدَدَ السِّنِینَ وَالْحِسَابَ مَا خَلَقَ اللّهُ ذَلِکَ إِلاَّ بِالْحَقِّ یُفَصِّلُ الآیَاتِ لِقَوْمٍ یَعْلَمُون (سوره یونس آیه 5 )

اوست کسى که خورشید را روشنایى بخشید و ماه را تابان کرد و براى آن منزلهایى معین کرد تا شماره سالها و حساب را بدانید خدا اینها را جز به حق نیافریده است نشانه‏ها[ى خود] را براى گروهى که مى‏دانند به روشنى بیان مى‏کند.

ضیاء به معنی چیزی است که از خود نور ساطع می کند مانند چراغ و نور جسمی است که فقط نور را ساطع می کنند ( مثل آینه ای که نور را انعکاس می دهد.) در این آیه قرآن به خوبی اشاره می کند که نور خورشید از خود آن است ولی نور ماه متعلق به خود آن نیست.

اما در سوره شمس آیات 1 تا 4 به طور مستقیم به این موضوع اشاره می شود که نور خورشید در شبها توسط ماه انعکاس داده می شود.

وَ الشَّمْس وَ ضُحَاهَا – وَ الْقَّمَرِ إذا تَلَاها – وَ النَّهَارِ إذا جَلاهَا – وَ اللیْل إذا یَغْشَاهَا

« سوگند به خورشید و پرتو آن ــ و به ماه وقتی که آنرا بازتاب می دهد ــ و به روز وقتی که آنرا متجلی می کند ــ و به شب وقتی که آنرا می پوشاند.»

این دانش ها شاید با توجه به علم روز پیش پا افتاده باشند اما با توجه به علم آن روز دانستن این دانش ها آن هم در شبه جزیره عربستان حکم معجزه را دارد.

منبع : كتاب قرآن و علوم طبيعي - گرد آوري شده توسط حجت الاسلام مهندس محسن عباس نژاد


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->

[ چهار شنبه 23 اسفند 1391برچسب:, ] [ 8:45 ] [ نفیسه روشنفکر ]

آفرینش منظومه شمسی

أأنتُمْ أشَدَّ خَلْقاً أم السَّمَاء بَنَاهَا – رَفَعَ سَمْکهَا فَسَوَّاهَا – وأغْطَشَ لَیْلَهَا وَ أخْرَجَ ضُحَاهَا       نازعات: ۲۷-۲۹

بَدیعُ السَّمواتِ وَ الاَرضِ     انعام ۱۰۱

«آیا آفرینش شما مشکل تر است یا منظومه شمسی؟ جوانب آن را بهم آورده غلظت آنرا بالا برد و آنرا ساخت ـــ و شب و روز را برای آن درست کرد»! « زمین و سیارات را نوآوری نمود».

نکته: (واژه «سَـمْـک» به معنی: غـلظت و تراکم و کـلـفــتیِ بهـم برآمده است. یعنی جمع و جور و کلفـت و متراکم شده. و واژه «رَفع» در آیه نیز به معنی: “بالا بردن و افزایش دادن” است که از معانی آن است).

نکات آیات:

بالا بردن غلظت منظومه شمسی و درست کردن آن.
مرده بودن و دوباره پا گرفتن منظومه شمسی.
درست کردن شب و روز برای منظومه شمسی.


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ چهار شنبه 23 اسفند 1391برچسب:, ] [ 8:43 ] [ نفیسه روشنفکر ]
یک ماهه رمضان المبارک امسال فرصت خوبی است (بود) تا دکتر سید حسین امیدیانی عضو انجمن نجوم ایران با مخاطبانش حرف بزند؟ با آنان از عظمت هستی و رازهایی که قرآن از میلیاردها کهکشان در دل دارد، بگوید و ازاینکه با عمل به مفاهیم قرآنی می‌توان وجود را پالایش کرد و به آن معنویت و روحانیت بخشید.

گفت وگو با استاد برجسته نجوم کشور حدود دو ساعتی طول کشید، درحالی که دهها نفر در تمام مدت مراجعه کرده و درخواست کتاب و سی دی‌هایی در ارتباط با نجوم، کیهان شناسی و همه اینها از منظر قرآنی داشتند.

ادامه مطلب رو از دست ندین


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
ادامه مطلب

[ سه شنبه 22 اسفند 1391برچسب:, ] [ 13:34 ] [ نفیسه روشنفکر ]

خداوند، خلقت چو آغاز کرد *** خرد آفرید و جهان باز کرد
زد و دو بخار و یکى در سبز *** جهان را پى افکند زیبا و نغز
به شش روز خلقت به پایان رسید *** ز ناهید و تیر و ز بهرام و شید
زبرجیس و کیوان و گردون سپهر *** ز گاو و بره، شیر و میزان و مهر
هم عیوق و پروین پردیس چهر *** نشسته به تخت نو عروس سپهر
شباهنگ و شعرى و دبران و ماه *** همه سر به سر شاه را چون سپاه

بزرگترین ابرسیاه‌چاله

یکی از بزرگترین یافته‌ها، کهکشان NGC 1277 و ابرسیاه‌چاله غول‌پیکر آن بود که بخش زیادی از این کهکشان را به خود اختصاص داده است.

این سیاه‌چاله مرکزی 17 میلیارد بار بزرگتر از خورشید بوده و 14 درصد جرم کهکشان را تشکیل می‌دهد که این میزان در کهکشان‌های دیگر 0.1 درصد است.

محققان بقدری از اندازه این سیاه‌چاله متحیر بودند که یک سال دیگر را نیز برای بررسی مجدد محاسبات خود پیش از انتشار نتایج اختصاص دادند.

نزدیکترین سیاره فراخورشیدی به زمین

در یک کشف خارق‌العاده، ستاره‌شناسان موفق به کشف سیاره‌ای به اندازه زمین در یک سیستم ستاره‌ای نزدیک شدند. این سیاره صخره‌ای در سیستم سه ستاره‌ای آلفا قنطورس در فاصله 4.3 سال نوری از زمین قرار دارد.

احتمال وجود حیات در این سیاره بسیار کم است. سطح صخره‌ای این سیاره احتمالا مذاب است چرا که فاصله آن از ستاره میزبانش تنها شش میلیون کیلومتر است در حالیکه زمین در مقایسه با آن 150 میلیون کیلومتر با خورشید فاصله دارد.

سیاره آلفا قنطورس Bb در زمان کاوش ستاره‌شناسان در میان تکانهای گرانشی اطراف ستاره آن کشف شد. در ماه جاری، یک تیم تحقیقاتی دیگر توانست پنج سیاره با احتمال برخورداری از حیات را در اطراف ستاره «تائو ستی» شناسایی کند که 11.9 سال نوری از زمین فاصله دارد. به گفته دانشمندان، یکی از این سیارات جدید احتمالا از حیات به آن شکل که می‌شناسیم، برخوردار است.

کوچکترین جهان‌های بیگانه

ستاره شناسان با استفاده از تلسکوپ فضایی کپلر ناسا سه سیاره در فاصله 12 سال نوری از زمین شناسایی کردند که در اطراف ستاره KOI-961 می‌چرخند. کوچکترین این سیارات به اندازه مریخ بوده و همگی از زمین کوچکتر هستند. حتی خود ستاره میزبان نیز کوچک بوده و 70 درصد بزرگتر از سیاره مشتری است.


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
ادامه مطلب
[ سه شنبه 22 اسفند 1391برچسب:, ] [ 13:31 ] [ نفیسه روشنفکر ]

«الله الذی خلق سبع سموات و من الارض مثلهن»

«خداوند كسي است كه هفت آسمان را آفريد و از زمين نيز همانند آن را{كراتي مثل زمين نيز آفريده است}»

(طلاق آيه 12)

ستاره شناسان امروز اعلام کردند سیاره ای در فاصله حدود دوازده سال نوری با زمین قرار دارد که خصوصیات آن مشابه زمین است.


به گزارش خبرگزاري فرانسه، طبق تحقیقات ستاره شناسانی از استرالیا، انگلیس، شیلی و آمریکا، ستاره موسوم به تائو ستی (Tau Ceti)- ستاره مشابه خورشید و یکی از ستاره های نزدیک به زمین- دارای پنج سیاره است که یکی از آنها خصوصیاتی مشابه زمین دارد.

به گفته ستاره شناسان، اندازه این سیاره پنج برابر زمین است.

به گفته ستاره شناسان، از سال هزار و نهصد و نود و پنج تا کنون حدود هشتصد سیاره فرا خورشیدی- سیاره هایی که در مدار یک ستاره به غیر از خورشید زمین می چرخند- کشف شده است، اما هیچ یک از این سیاره ها خصوصیاتی مشابه زمین نداشتند. همه این سیاره ها یا سیاره های بزرگ متشکل از گاز بودند و یا سیاره های سنگی که به خورشید خود بیش از حد نزدیک و در پی دمای بالا غیر قابل زندگی هستند.

در واقع، مسئله حائز اهمیت برای ستاره شناسان این بوده است که سیاره ای کشف کنند که فاصله آن با زمین زیاد نباشد و در عین حال در «فاصله طلایی» با خورشید خود قرار داشته باشد- منطقه ای که دمای آن برای زندگی مناسب و امکان مایع ماندن آب در آن وجود داشته باشد.
پژوهشگران در این روند با استفاده از فناوری دسته بندی بیش از شش هزار مورد اطلاعات خام و گزینش موردی، ستاره تائو ستی و پنج سیاره آن را کشف کردند.

استیو ووگت یک ستاره شناس کهنه کار و متخصص در کشف سیاره های فراخورشیدی در بیانیه خبری که توسط دانشگاه هرتفوردشایر انگلیس منتشر شد در این خصوص گفت: «کشف ستاره تائو ستی و سیاره قابل حیات آن با توجه به این دیدگاه صورت گرفت که هر ستاره ای سیاراتی دارد و کهکشان احتمالا میزبان تعداد بسیاری از سیارات قابل حیات در اندازه زمین است.»

ستاره شناسان اروپایی در ماه اکتبر از کشف سیاره ای در اندازه زمین در فاصله چهار ممیز سه دهم سال نوری خبر دادند، اما این سیاره در فاصله طلایی با ستاره اش قرار نداشت و حیات در آن غیر ممکن بود.


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ سه شنبه 22 اسفند 1391برچسب:, ] [ 13:30 ] [ نفیسه روشنفکر ]

 

«والشمس و ضحها                        و القَمَر اذا تلها
به خورشید و گسترش نور آن سوگند       و به ماه در آن هنگام که بعد از آن در آید
 
 
 
«خورشید» مهم‌ترین و سازنده‌ترین نقش را در زندگی انسان و تمام موجودات زنده زمینی دارد. علاوه بر اینکه منبع نور و حرارت است و این دو از عوامل اصلی زندگی انسان به شمار می‌روند، منابع دیگر حیاتی نیز از آن مایه می‌گیرند. وزش بادها، نزول بارانها، پرورش گیاهان، حرکت رودخانه‌ها و آبشارها و حتی پدید آمدن منابع انرژی را همچون نفت و زغال سنگ هرکدام اگر درست دقت کنیم، بصورتی با نور آفتاب ارتباط دارد. بطوریکه اگر روزی این چراغ حیاتبخش خاموش گردد، تاریکی و سکوت و مرگ همه جا را فرا می‌گیرد.
«ضحی» در اصل به معنی گسترش نور آفتاب است و این در هنگام است که خورشید از افق بالا بیاید و نور آن همه جا را فر گیرد. سپس به آن موقع از روز «ضحی» گفته می‌شود...

موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ سه شنبه 22 اسفند 1391برچسب:, ] [ 13:29 ] [ نفیسه روشنفکر ]
«انّا زَیَّنا السَّماء الدُّنیاء بِزینه الکَواکِب
ما آسمان پائین را با ستارگان تزئین کردیم
 
 
 
در این آیه می‌گوید «آسمان پائین را با کواکب تزئین کردیم» در حالیکه فرضیه‌ای که در آن زمان بر افکار دانشمندان حاکم بود می‌گفت فقط آسمان بالا آسمان ستارگان ثابت است (آسمان هشتم طبق فرضیه بطلیموس)ولی چنانکه می‌دانیم بطلان این فرضیه اثبات شده و عدم پیروی قرآن از فرضیه نادرست مشهور آن زمان خود معجزه زنده‌ای از این کتاب آسمانی است.
نکته جالب دیگر اینکه از نظر علم امروز مسلم است که چشمک زدن زیبای ستارگان بخاطر قشر هوایی است که اطراف زمین را فرا گرفته و آنها را به این کار، وا می‌دارد و این، با تعبیر «السماء الدنیا» (آسمان پائین) بسیار مناسب است اما در بیرون جو زمین، ستارگان خیره خیره نگاه می‌کنند و فاقد تلألو هستند....
 

موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ سه شنبه 22 اسفند 1391برچسب:, ] [ 13:26 ] [ نفیسه روشنفکر ]

 

 

قرآن‌ از شهاب‌ها به عنوان دوركنندگان شياطين و نگاهبانان آسمان نام مي‌برد. اين مسئله به نظر برخي نويسندگان* با يافته‌هاي علمي ناسازگار است.

 

اما سخن فوق از جند جهت قابل تأمل است.

 

1. قرآن در اين مورد و بسياري موارد [همچون حركت زمين و ...] بر خلاف هيئت قديم سخن گفته است. هيئت قديم قائل بود آسمان‌ها همچون افلاك، پوست پيازي است كه ورود اجسام از يك فلك به فلك ديگر نيست در حالي كه قرآن از حركت شهاب‌ها در آسمان‌ها سخن مي‌گويد.

 

2. ايشان، اشتباه مفسران را، اشتباه قرآن تلقي كرده است؛ اين مسئله همانند اين است كه خطاي فقيه را خطاي فقه بدانيم.

 

3. به طور كل علم امروزي دليلي بر نفي و ردّ رجم بودن شهاب‌ها براي شياطين ندارد.

 

4. دانش نجوم، جنس و فصل اجرام آسماني را بيان مي‌كند در حالي كه قرآن از كاركرد‌هاي شهاب سخن مي‌گويد؛ اين‌دو مقوله‌هاي جداگانه‌اي هستند كه هيچ جاي تعارض نيست.

 

5. قرآن رجم شياطين را به تمام شهاب‌ها نسبت نداده است و چه محذوري دارد كه برخي شهاب‌ها داراي اين ويژگي باشند؟

 

6. بسياري از گزاره‌هاي علوم تجربي غير قطعي است و نمي‌تواند با نصوص قطعي ديني تعارض واقعي داشته باشد.

 

7. چه محذوري در تأويلاتي كه برخي بزرگان با كمك گرفتن از قرائن و شواهد درباره‌ي اين آيات ذكر كرده‌اند وجود دارد؟ به عنوان مثال، الميزان مراد از شهاب را نوري از عالم ملكوت مي‌داند كه باعث رانده شدن شياطين مي‌شود. [الميزان / 17 / 124].


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ شنبه 19 اسفند 1391برچسب:, ] [ 16:12 ] [ نفیسه روشنفکر ]

 


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ شنبه 19 اسفند 1391برچسب:, ] [ 16:10 ] [ نفیسه روشنفکر ]

 


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ شنبه 19 اسفند 1391برچسب:, ] [ 16:8 ] [ نفیسه روشنفکر ]

 

خداوندا..

 

 

من از احساس بيهوده بودن ؛  من از چون حباب آب بودن
من از ماندن چون مرداب مي ترسم


خداوندا...

من از مرگ محبت من از اعدام احساس به دست دوستان دور يا نزديک مي ترسم


خداوندا..

هم از ماندن مي ترسم هم  از رفتن ...


خداوندا...

 من از خود نيز مي ترسم ...


خداوندا... پناهم ده

.

.

.

که بی پناه تو از ترس میترسم 

 


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ شنبه 19 اسفند 1398برچسب:, ] [ 16:1 ] [ نفیسه روشنفکر ]
صفحه قبل 1 2 صفحه بعد
.: Weblog Themes By Weblog Skin :.
درباره وبلاگ

به سراپرده یک قلب خوش امدید اینجا مکان مقدسی است لطفا با وضو وارد شوید
آرشيو مطالب
امکانات وب
ورود اعضا:

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 9
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 9
بازدید ماه : 30
بازدید کل : 6216
تعداد مطالب : 17
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

قرآن آنلاین
http://s1.picofile.com/shiat/giv.gif

キラキラブログパーツ

[PR] 無料タイピング練習!

كد ماوس